plen

dr, specjalista badawczo-techniczny
Pracownia Słownika Polszczyzny XVI wieku w Toruniu

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.


Główne kierunki zainteresowań naukowych

  • leksykografia,
  • komiks,
  • film,
  • literatura współczesna,
  • kultura popularna.


Wybrane publikacje

Rozprawy i artykuły

  • Codzienność rozszczelniona. O Codziennej walce Manu Larceneta, „Załącznik Kulturoznawczy” 2023 nr 10. Dostępny w Internecie: Zob. link.
  • Komiksowy run w kontekście powieści graficznej. W: Powieść graficzna. Wprowadzenie. Poznań–Warszawa 2023.
  • Potworna kobiecość i ciała niestałe. Wokół wcieleń Gloriany Demeter (i na wskroś), „Zeszyty Komiksowe” 2020 nr 29.
  • Kontrabandzista fotoiluzji. Nota o Antonie Corbijnie. W: „Chodząc w ich butach”… Depeche Mode – muzyka, zjawisko, recepcja. Toruń 2017.
  • Orfeusz w uścisku Narcyza. Antropologia żywego słowa w filmowych biografiach poetów, „Litteraria Copernicana” 2016 nr 1.
  • 300 (na)przeciw masom? Przestrzeń Termopil w kinie polskim i światowym (w kontekście zjawisk kultury popularnej). W: Sparta w kulturze polskiej. Część I: Model recepcji, spojrzenie europejskie, konteksty greckie. Warszawa 2014
  • Kondycja człowieka/kondycja tekstu. O postpamięci w „Pensjonacie” Piotra Pazińskiego. O kondycji człowieka w polskiej literaturze najnowszej. Toruń 2014.
  • Komiks amerykański w kontekście telewizji. Prolegomena. W: Komiks i jego konteksty. Poznań 2014. Zob. link.
  • 7 x samotność. O pewnym aspekcie tekstu „Kruka” E.A. Poego w świetle jego polskich przekładów, „Podteksty. Czasopismo Kulturalno-Naukowe” 2014 nr 1. Zob. link.
  • Dziedzictwo lirnika. Orfeusz w tekstach kultury popularnej. W: Związki i rozwiązki. Relacje kultury i literatury popularnej ze starymi i nowymi mediami. Wrocław 2012.
  • Obraz ciała ludzkiego wobec poetyki spojrzenia w liryce Juliana Przybosia. „Teksty Drugie” 2012 nr 5.
  • Kubrick dokumentalny. W: Dokument w sztuce współczesnej. Poznań 2012.
  • Marginesy innowacji: kultura audiowizualna w szkole. „Polonistyka” 2012 nr 4.
  • Duch w maszynie, maszyna w duchu. O pewnej wariacji wizerunku mechanicznego człowieka w filmie „Jestem cyborgiem i to jest OK” Park Chan-wooka. „Litteraria Copernicana” 2011 nr 2
  • Nauczyciel i film. „Polonistyka” 2011 nr 3.
  • O „Głodzie i jedwabiu” Herty Müller. „Polonistyka” 2010 nr 4.
  • Romantyczny teatr zła w „Arabie” Juliusza Słowackiego. „Polonistyka” 2010 nr 4.
  • „Ibuka” znaczy „pamiętaj”. Antropologia filmowych wizji ludobójstwa w Ruandzie w perspektywie kategorii pamięci. „Okolice. Rocznik Etnologiczny” 2009, t. 7, Toruń 2009.

Recenzje, teksty krytyczne

  • W skrócie [rec. A. Penyas (scen. i rys.): Wszystko pod słońcem; C. Portela (scen.), Keko (rys.): Contrition; Gipi (scen. i rys.): MŻKN], „Zeszyty Komiksowe” 2024 nr 37.
  • W skrócie [rec. M. Quintanilha (scen. i rys.): Nadstaw ucha, śliczna Marcio; N. Drnaso (scen. i rys.): Lekcje aktorstwa; D. Fadejew (scen.), M. Bohdanowskyj (rys.): Książeca Wola. T. 1]. „Zeszyty Komiksowe” 2023 nr 36.
  • W skrócie [rec. M. Larcenet (scen. i rys.): Blast. T. 1; A. Tomine (scen. i rys.): Samotność komiksiarza; R. Jankowski (scen. i rys.): Mięcho. Z. 1]. „Zeszyty Komiksowe” 2023 nr 35.
  • W skrócie [rec. G. Darrow (scen. i rys.): Kowboj z Szaolin. T. 2: Szwedzki bufet; M. Tamaki (scen.), J. Jones (rys.): Supergirl: Jak być super; P. Roca (scen. i rys.): Powrót do Edenu]. „Zeszyty Komiksowe” 2022 nr 34,.
  • W skrócie [rec. S. Liew (scen. i rys.): Życie i czasy Charliego Chana Hock Chye; F. Moon, G. Ba (scen. i rys.): Dwaj bracia; A. Breccia (scen. i rys.): Dracula]. „Zeszyty Komiksowe” 2022 nr 33.
  • W skrócie [rec. P. Roca (scen. i rys.): Dom; F. Peeters (scen. i rys.): Greg; D.W. Johnson (scen. i rys.): Wonder Woman: Martwa Ziemia]. „Zeszyty Komiksowe” 2021 nr 32.
  • W skrócie [rec. T. King (scen.), B. Bagenda (rys.): Omega Men; T. Gauld (scen. i rys.): Instytut teorii bombowych; P.J. Tomasi (scen.), I. Bertram (rys.): Dom pokuty]. „Zeszyty Komiksowe” 2021 nr 31.
  • W skrócie [rec. D. Buzzati (scen. i rys.): Poemat w obrazkach; R. Mikołajczyk (scen. i rys.), S. Lem (scen.): Niezwycieżony; F. Fordham (scen. i rys.), H. Lee (scen.): Zabić drozda]. „Zeszyty Komiksowe” 2020 nr 30.
  • W skrócie [rec. N. Buscaglia, H.P. Lovecraft (scen.), A. Breccia (rys.): Mity Cthulhu; F.E. Hicks (scen. i rys.): Przygody Superhero Girl; B. Azzarello (scen.), L. Bermejo (rys.); Batman: Przeklęty]. „Zeszyty Komiksowe” 2020 nr 29.
  • W skrócie [rec. J. Lemire (scen.), A. Sorrentino (rys.): Gideon Falls. T. 1: Czarna stodoła; G. Delisle (scen. i rys.): Vademecum złego ojca. T. 1; A. Font (scen. i rys.): Opowieści o niedoskonałej przyszłości]. „Zeszyty Komiksowe” 2019 nr 28.
  • W skrócie [rec. B. Batchelor, Stan Lee: Człowiek-Marvel. Kraków 2018; U. Odya (scen. i rys.): Brom; H.G., Oesterheld (scen.), A. Breccia (rys.): Mort Cinder], „Zeszyty Komiksowe” 2019 nr 27.
  • W skrócie [rec. G. Kulik (scen. i rys.): Ta małpa poszła do nieba; B. Evens (scen. i rys.): Pantera; D. Chmielewski (scen. na podstawie powieści O. Tokarczuk, rys.): Ja, Nina Szubur]. „Zeszyty Komiksowe” 2018 nr 26.
  • W skrócie [rec. H. Larson (scen. i rys.): Pułapka czasu; J. Mazur (scen. i rys.): Tam, gdzie rosły mirabelki; F. Nury (scen.), Brüno (rys.): Tyler Cross. T. 1: Black Rock; A. Święcki, R.M. Heske (scen.), A. Święcki (rys.): Dziewanna, szczury i inne historie], „Zeszyty Komiksowe” 2018 nr 25.
  • W skrócie [rec. T. Pstrągowski (scen.), M. Pałka (rys.): Jak schudnąć 30 kg? Prawdziwa historia miłosna; P. Rzodkiewicz (scen.), P. Garwol (rys.): Odwiedziny; M. Kołodziejczyk (scen.), M. Podolec (rys.): Morze po kolana; D. Odija (scen.), W. Stefaniec (rys.): Bardo. T. 1: Stolp], „Zeszyty Komiksowe” 2017 nr 24.
  • Manu Larcenet i utrata nieprzytomności [rec. M. Larcenet (scen. i rys.): Codzienna walka. Warszawa 2016], „Zeszyty Komiksowe” 2017 nr 23.
  • Gliniarz z Księżyca [rec. T. Gauld: Mooncop. Przekł. W. Szot. Warszawa 2016], „Recenzje. Internetowy dodatek do Zeszytów Komiksowych” 2017, 6 lutego. Zob. link.
  • Bywanie i czas [rec. W. Lupano (sc.), J.B. Andreae (rys.): Azymut. T. 1–2. Przekł. W. Birek. Warszawa 2016], „Recenzje. Internetowy dodatek do Zeszytów Komiksowych” 2016, 1 czerwca. Zob. link.
  • Imaginauci w świecie nadmiaru [rec. R. Remender (sc.), M. Scalera, D. White (rys.): Black Science. T. 2. Przekł. K. Janicz. Warszawa 2015], „Recenzje. Internetowy dodatek do Zeszytów Komiksowych” 2016, 7 lutego. Zob. link.
  • Ocalenie. Fragmenty [rec. M. Katin: Skazane na siebie. Przekł. W. Szot. Warszawa 2014], „Recenzje. Internetowy dodatek do Zeszytów Komiksowych” 2015,13 maja. Zob. link.
  • Ikona N.N. [rec. B. Azzarello (sc.), C. Chiang, T. Akins (rys.): Wonder Woman. T. 1. Przekł. K. Uliszewski. Warszawa 2014], „Recenzje. Internetowy dodatek do Zeszytów Komiksowych” 2014, 4 listopada. Zob. link.
  • Sumieriecznaja zona [rec. Yves H., Hermann: Stacja 16. Przekł. W. Birek. Warszawa 2014], „Zeszyty Komiksowe” 2014 nr 18.
  • Aymareidy [rec. Hermann: Wieże Bois-Maury. T. 1–5. Przekł. G. Przewłocki. Warszawa 2013–2014], „Recenzje. Internetowy dodatek do Zeszytów Komiksowych” 2014, 29 lipca. Zob. link.
  • Strażnicy, Strażnicy [rec. Strażnicy – Początek. T. 1–2. Przekł. J. Drewnowski, Warszawa 2013], „Recenzje. Internetowy dodatek do Zeszytów Komiksowych” 2014, 29 kwietnia. Zob. link.
  • Szalom Kitty [rec. J. Sfar: Kot rabina. Przekł. G. Przewłocki. Warszawa 2013], „Recenzje. Internetowy dodatek do Zeszytów Komiksowych” 2014, 3 lutego. Zob. link.
  • Życie w ujęciach [rec. D. Lefèvre, E. Guibert, F. Lemercier: Fotograf. Przekł. W. Birek. Warszawa 2013]. „Recenzje. Internetowy dodatek do Zeszytów Komiksowych” 2014, 10 stycznia. Zob. link.
  • Inne rany [rec. R. Modan: Zaduszki. Przekł. Z. Solakiewicz. Warszawa 2013]. „Zeszyty Komiksowe” 2013 nr 16.
  • Siłaczyna [rec. T. Gauld: Goliat. Przekł. H. Brychczyński. Poznań 2012]. „Recenzje. Internetowy dodatek do Zeszytów Komiksowych” 2012, 21 grudnia. Zob. link.
  • Muza i bon vivanci [rec. J.L. Bocquet (sc.), Catel (rys.): Kiki z Montparnasse'u. Przekł. K. Koła. Warszawa 2012], „Recenzje. Internetowy dodatek do Zeszytów Komiksowych” 2012, 31 sierpnia. Zob. link.
  • Nie-Logikomiks [rec. A. Feuchtenberger: Somnambule. Przekł. A. Biskupska. Poznań 2012]. „Recenzje. Internetowy dodatek do Zeszytów Komiksowych” 2012, 7 lipca. Zob. link.
  • Zanim pćmy i murkwie. O efektach komiksowej „robocizny” w Robocie... [rec. A. Klimowski, D. Schejbal: Robot. Warszawa 2011]. „Recenzje. Internetowy dodatek do Zeszytów Komiksowych” 2012, 9 marca. Zob. link.
  • Samotność wśród miejsc zaprzeczonych [rec. M. Augé: Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności. Przekł. M. Chymkowski, Przedmowa: W.J. Burszta. Warszawa 2010]. „Rocznik Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu” 2012 t. 3.

Recenzje wydawnicze

  • artykuł: Memory in Pictures: Ukrainian Comics Malopys Across a War dla pisma „International Research in Children’s Literature” (maj 2023)
  • artykuł: Powieść graficzna Przybysz Shauna Tana – dwuadresowa opowieść o emigracji i poszukiwaniu lepszego życia w fantastycznym kraju dla pisma „Archiwum Emigracji” (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu) (czerwiec 2022)
  • artykuł: D. Gostyński, Świat po krwotoku, „Zeszyty Komiksowe” 2019, nr 27, s. 78–85.
  • artykuł: Wprowadzenie do narratologii transmedialnej jako projektu kulturoznawczo-medioznawczej archeologii. Casus politycznych narracji Kapitana Ameryki; „Przegląd Socjologii Jakościowej” (czerwiec 2018)

Prace współredagowane

  • Słownik polszczyzny XVI wieku. T. 39. Z. 1–2. Red. K. Wilczewska, A. Nath-Dokurno, M. Nobis, D. Kaja. Warszawa 2021.
  • „Raptularz wschodni” Juliusza Słowackiego: edycja – studia – komentarze. T. 2: Edycja – komentarz – objaśnienia. Red. M. Kalinowska, U. Makowska, Z. Przychodniak, M. Troszyński, D. Kaja. Warszawa 2019.
  • „Litteraria Copernicana” 2016 nr 1: Tekst i głos. Studia. Red. D. Kaja, P. Tański.
  • Sparta w kulturze polskiej. Część II: Przekroje, syntezy, konteksty. Red. M. Borowska, D. Kaja, M. Kalinowska, J. Speina. Warszawa 2015.
  • O kondycji człowieka w polskiej literaturze najnowszej. Red. D. Kaja, M. Wróblewski. Toruń 2014.
  • „Polonistyka” 2011 nr 3 [Antropologia literatury]. Red. D. Kaja, M. Wróblewski.
  • Problematyka tekstu głosowo interpretowanego (III). Red. W. Sawrycki, P. Tański, D. Kaja, E. Kruszyńska. Toruń 2010.

W przygotowaniu

  • Spartański miraż i inne złudzenia. O komiksie Three Kierona Gillena i Ryana Kelly’ego. W: Z podróży wątkiem zlewa się przypisek. Studia nad romantyzmem, Grecją i podróżą ofiarowane Profesor Marii Kalinowskiej. Warszawa 2025 (w druku)
  • Artykuły hasłowe w książce: Powieści graficzne. Leksykon. Red. S.J. Konefał, J. Szyłak. Wydanie drugie, poprawione i rozszerzone, planowana data wydania: 2025 [analiza i interpretacja powieści graficznych: Codzienna walka, Dark Night: A True Batman Story, Frogcatchers, Lwy z Bagdadu, Opowieści z hrabstwa Essex, Piaskowa opowieść, Superman: Dla jutra, Strangers in Paradise, Szeryf Babilonu].
  • Redakcja haseł Słownika Polszczyzny XVI wieku (GABAZYJA–LINKURYJUS, SŁODKI-SŁODŹ, SŁOICZEK–SŁOMNY, SŁYNĄCY–SŁYNĄĆ (chronologia i gramatyka), SMACZEN–SMAKUJĄCY, SMALC–SZMELCTYGIEL, SPAR–SPĘTANY, SPRZEBADAĆ–SPRZEZBOŻNY, STAĆ–STANY).


Udział w życiu naukowo-organizacyjnym

Organizacja konferencji krajowych

  • Problematyka tekstu głosowo interpretowanego (V) (Toruń, 21–22 X 2010);
  • Obraz kondycji człowieka w literaturze polskiej po 1989 roku (Toruń, 18 X 2012).

Udział w konferencjach

  • Ogólnopolska Konferencja Naukowa Komiksowe marginesy i marginalia (18–19 kwietnia 2024, Poznań). Referat: O znaczeniu marginesu. Glosa do "Groensteena" i studium przypadku.
  • Ogólnopolska Konferencja Naukowa Przemoc w komiksie – przemoc wobec komiksu (20–21 kwietnia 2023, Poznań). Referat: Przemoc transparentna, przemoc transparencji. O twórczości Nicka Drnaso.
  • Ogólnopolska Konferencja Naukowa Komiksowe anomalie (8 kwietnia 2022, Poznań). Referat: „Ty” Marvela. Narracja diadyczna w opowieści o superbohaterze.
  • Ogólnopolska Konferencja Naukowa Komiksowe oblicza codzienności (9–10 maja 2019, Poznań). Referat: Codzienność rozszczelniona. O Codziennej walce Manu Larceneta.
  • Ogólnopolska Konferencja Naukowa Komiks niepokorny (10–11 maja 2018, Poznań). Referat: Antypowieść graficzna? "Tutaj" Richarda McGuire’a.
  • Ogólnopolska Konferencja Naukowa Komiks w kontekście zjawisk kultury popularnej (21–22 listopada 2012, Poznań). Referat: Komiks amerykański w kontekście telewizji.
  • Ogólnopolska Konferencja Naukowa Obraz kondycji człowieka w literaturze polskiej po 1989 roku (17–18 października 2012, Toruń). Referat: Kondycja człowieka/kondycja tekstu. O postpamięci w "Pensjonacie" Piotra Pazińskiego.
  • Ogólnopolska Konferencja Naukowa Kryminał – gatunek poważ(a)ny? (8–10 marca 2012, Toruń). Referat: Whodunnit/howdunnit. Telewizyjny kryminał w technokulturowym przebraniu (na przykładzie serialu CSI).
  • Ogólnopolska Konferencja Naukowa Five o’clock u romantyków polskich, angielskich i amerykańskich (13–14 grudnia 2011, Poznań). Referat: 7 x samotność. O pewnym aspekcie tekstu "Kruka" Edgara Allana Poego w świetle jego polskich przekładów.
  • Międzynarodowa Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa Literatura i kultura popularna w kontekście „starych” i „nowych” mediów (14–15 października 2011, Wrocław). Referat: Dziedzictwo lirnika. Orfeusz i nowe media.
  • Ogólnopolska Konferencja Naukowa Depeche Mode – muzyka, zjawisko, recepcja (18–19 lutego 2011, Toruń). Referat: Kontrabandzista fotoiluzji. Nota o Antonie Corbijnie.
  • Ogólnopolska Konferencja Naukowa Dokument w sztuce współczesnej (4–5 listopada 2010, Poznań). Referat: Kubrick dokumentalny.
  • Ogólnopolska Konferencja Naukowa Problematyka tekstu głosowo interpretowanego (V) (21–22 października 2010, Toruń). Referat: Orfeusz w uścisku Narcyza. Antropologia żywego słowa w filmowych biografiach poetów.
  • Ogólnopolska Konferencja Naukowa Sztuka i Polityka – Kino, Film (20–21 października 2010, Toruń). Referat: Ćwiczenie pamięci: ocalić, powiedzieć, przemilczeć. O obrazie Ruandy w kinie najnowszym (wokół filmu "Munyurangabo" Lee Isaaca Chunga).

Udział w projektach badawczych

  • Korpus polszczyzny XVI wieku. Etap II: rozszerzenie bazy źródłowej oraz utworzenie i publikacja korpusu, grant nr NPRH/DN/SP/507883/2021/11, dofinansowany przez NPRH, okres realizacji: 2023–2028; wykonawca; projekt w trakcie realizacji.
  • Cyfrowa Infrastruktura Badawcza dla Humanistyki i Nauk o Sztuce DARIAH-PL w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, grant nr KPOD.01.18-IW.03-0013/23, 2024–2025; wykonawca; projekt w trakcie realizacji.
  • Słownik polszczyzny XVI wieku – edycja internetowa (digitalizacja i uzupełnienie) – grant nr 0030/NPRH8/H11/87/2019, finansowany przez NPRH, 2020–2025, Instytut Badań Literackich PAN (Pracownia Słownika Polszczyzny XVI wieku), wykonawca – redakcja haseł uzupełniających spoza kanonu źródeł Słownika; projekt w trakcie realizacji.
  • Odnaleziony raptularz Juliusza Słowackiego z podróży na Wschód jako romantyczne dzieło synkretyczne oraz źródło literackie i ikonograficzne do badań nad historią i kulturą XIX wieku – funkcja: współpracownik; instytucja wykonująca: Wydział „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego; kierownik projektu: prof. dr hab. Maria Kalinowska; źródło finansowania: grant NCN nr 2014/15/B/HS2/01360, 2015–2019. 
  • Korpus polszczyzny XVI wieku. Etap I: Dygitalizacja źródeł oraz stworzenie narzędzi informatycznych i udostępnienie materiałów testowych korpusu, nr 0138/FNiTP/H11/80/2011, finansowany przez NPRH, 2012–2017, Instytut Badań Literackich PAN (Pracownia Słownika Polszczyzny XVI wieku), wykonawca – digitalizacja źródeł, tagowanie tekstów.
  • Słownik polszczyzny XVI wieku i Internetowy słownik polszczyzny XVI wieku – tomy 36–43, nr 0015/NPRH2/H11/81/2013, finansowany przez NPRH, 2013–2018, Instytut Badań Literackich PAN (Pracownia Słownika Polszczyzny XVI wieku), wykonawca – redakcja haseł, redakcja techniczna – Słownik polszczyzny XVI wieku, t. 36–37.
  • Sparta w literaturze i kulturze polskiej – od okresu staropolskiego do XX wieku. Między recepcją dziedzictwa greckiego a poszukiwaniem narodowej tożsamości – funkcja: wykonawca; instytucja wykonująca: Wydział „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego; kierownik projektu: prof. dr hab. Maria Kalinowska; źródło finansowania: grant NCN nr 4439/B/H03/2011/40, 2011–2014 
  • Zjednoczone stany samotności. Dyskursy samotności amerykańskiej w tekstach literatury polskiej XX wieku – funkcja: kierownik projektu; instytucja wykonująca: Instytut Literatury Polskiej Wydziału Filologicznego UMK; źródło finansowania: grant Wydziału Filologicznego UMK nr 161-FL (2011–2012). 

Udział w życiu naukowym

Wykładowca w Toruńskim Uniwersytecie Trzeciego Wieku (2010–2011).
Lektor w Letniej Szkoły Kultury i Języka Polskiego (2010).