Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

ul. Nowy Świat 72, 00-330 Warszawa
tel.:(22) 826-99-45, 6572-895
e-mail: 
sekretariat@ibl.waw.pl

Dyrektor Instytutu Badań Literackich PAN
dr hab. Grzegorz Marzec, prof. IBL PAN

Zastępca Dyrektora ds. Ogólnych i Wydawniczych
dr Dorota...

IBL dla szkół

     Instytut Badań Literackich działa od roku 1948 roku. To tutaj powstały najważniejsze serie historycznoliterackie: Historia literatury polskiej pod redakcją Kazimierza Wyki, Vademecum Polonisty pod redakcją Janusza Sławińskiego, a w nim seria s...

Projekt "OZwRCIN"

W dniu 1.08.2018 r. Biblioteka Instytutu Badań Literackich PAN rozpoczęła realizację trzyletniego projektu pn. Otwarte Zasoby w Repozytorium Cyfrowym Instytutów Naukowych (OZwRCIN) w ramach trzeciego konkursu Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, oś II E-administracj...

Szkoła Historycznego Dokumentu Filmowego

Celem kursu jest przygotowanie uczestniczki i uczestników do samodzielnej realizacji projektów filmowych i audiowizualnych w oparciu o różne materiały archiwalne. Kurs ma za zadanie rozbudzić świadomość audiowizualną, poszerzyć kontakt z h...

Anna Foltyniak, "Inteligencka żydopolskość" wobec pamięci Zagłady

Anna Foltyniak
„INTELIGENCKA ŻYDOPOLSKOŚĆ” WOBEC PAMIĘCI ZAGŁADY. WĄTKI ŻYDOWSKIE W TWÓRCZOŚCI KAZIMIERZA BRANDYSA

Tekst jest próbą odczytania prozy Kazimierza Brandysa z perspektywy obecnych w niej wątków żydowskich. Oparte na analizie fragmentów rozważania koncentrują się wokół śladów żydowskiego pochodzenia w dyskursie autobiograficznym autora. Śledzą także konstrukcję tworzonych przez pisarza bohaterów, próbując zarówno w tekstowym “ja” autora jak i w tworzonych przez niego biografiach odnaleźć miejsce tradycji narodu żydowskiego w kształtowaniu podmiotowej tożsamości. Tożsamości opartej na trudnej koegzystencji poczucia polskości i silnej przynależności do grupy polskiej inteligencji z przynależnością do narodu żydowskiego. Ta ostatnia budowana jest w twórczości pisarza głównie w oparciu o negatywne, trudne doświadczenia. To, co łączy go z narodem żydowskim, to piętno, prześladowanie, poniżenie. Kluczowym doświadczeniem w tak sformułowanym poczuciu narodowej tożsamości jest Holokaust, i typowa dla pism Brandysa konstrukcja bohatera. Świadka, który sam zdołał uniknąć Zagłady, jednak zmuszony był patrzeć na cierpienie innych. To z kolei zaowocowało bolesnym poczuciem winy i skazało go na nieustanny powrót pamięcią do trudnych wojennych doświadczeń.

 

       

 

 

 
 

 
 

 

   

 

 

 

 

 

   

Logo Archiwum Kobiet

 

 

     

 

 

 

 

 

 

 

 

Logo Słownika Polszczyzny XVI wieku