Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

ul. Nowy Świat 72, 00-330 Warszawa
tel.:(22) 826-99-45, 6572-895
e-mail: 
sekretariat@ibl.waw.pl

Dyrektor Instytutu Badań Literackich PAN
dr hab. Grzegorz Marzec, prof. IBL PAN

Zastępca Dyrektora ds. Ogólnych i Wydawniczych
dr Dorota...

IBL dla szkół

     Instytut Badań Literackich działa od roku 1948 roku. To tutaj powstały najważniejsze serie historycznoliterackie: Historia literatury polskiej pod redakcją Kazimierza Wyki, Vademecum Polonisty pod redakcją Janusza Sławińskiego, a w nim seria s...

Projekt "OZwRCIN"

W dniu 1.08.2018 r. Biblioteka Instytutu Badań Literackich PAN rozpoczęła realizację trzyletniego projektu pn. Otwarte Zasoby w Repozytorium Cyfrowym Instytutów Naukowych (OZwRCIN) w ramach trzeciego konkursu Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, oś II E-administracj...

Szkoła Historycznego Dokumentu Filmowego

Celem kursu jest przygotowanie uczestniczki i uczestników do samodzielnej realizacji projektów filmowych i audiowizualnych w oparciu o różne materiały archiwalne. Kurs ma za zadanie rozbudzić świadomość audiowizualną, poszerzyć kontakt z h...

Jerzy Kandziora, SAVED IN THE EDIFICE OF THE POEM

Jerzy Kandziora
SAVED IN THE EDIFICE OF THE POEM: MAN AND HISTORY IN STANISŁAW BARAŃCZAK’S “ATLANTYDA” (“ATLANTIS”)

Stanisław Barańczak’s poems of the years 1981–1985 are a record of the experience of the poet, who after December 13, 1981 became an “involuntary emigrant” in the USA, and it is from this perspective that he observes the changes of the History in the country under the martial law. The article refers to three important poems of the Atlantyda collection and to the three kinds of relations between the History and Man: parallelism between the break-up of the childhood utopia and the ideological utopia (Historia ), confrontation with the History that destroys a man (Grażynie ) and mediation between an individual and a common celebration that enslaves it (Msza za Polskę w St. Paul’s Church, grudzień 1984 ). The degree of the sense of the History’s oppression varies in the poems, but all of them are linked by unwillingness to read this sense in the romantic codes as collective and cyclic stories. This point is also reflected in the change of Barańczak’s poetics favoring an individual point of view and an intensive recording of the world, and encouraging to a symbolic and multi-layer reading.

 

       

 

 

 
 

 
 

 

   

 

 

 

 

 

   

Logo Archiwum Kobiet

 

 

     

 

 

 

 

 

 

 

 

Logo Słownika Polszczyzny XVI wieku